A világ legnagyobb motorgyára, avagy a győri Audi sztori
Forrás : Világtudomány.hu
Címkék : járműgyártás, Audi, Győr, fejlesztés
Kedves Olvasó! Tudja, hol található a világ legnagyobb motorgyára? Nos, a tapasztalatok azt mutatják, hogy a magyarok jelentős része nemmel válaszol erre a kérdésre. Pedig a válasz meglehetősen egyszerű: Magyarországon! A város neve Győr, a cég neve pedig Audi Hungaria Motor Kft., amely a német Audi AG 100%-os magyarországi leányvállalata. És igen, ez a világ legnagyobb motorgyára!
A világ legnagyobb motorgyára, avagy a győri Audi sztori
A céget 23 évvel ezelőtt alapították 100 millió euró törzstőkével. Az Audi győri gyára motorokat és motorkomponenseket, illetve gépjárműgyártáshoz kapcsolódó szerszámokat gyárt, ezt a tevékenységet mintegy 11 ezer alkalmazottal látja el, és akkor még nem beszéltünk a bedolgozó vállalkozások további 10 000 munkatársáról. Az Audi eddigi beruházásainak mértéke Győrben meghaladta a 4 milliárd eurót, vagyis mostani árfolyamon az 1200 milliárd forintot. Ezzel az Audi az egyik legnagyobb külföldi befektető Magyarországon. A gyár kivitele adja a teljes magyar export 9%-át, így jelenleg Magyarország második legnagyobb exportőre.

Ezek a számok, a lexikonban is fellelhető adatok. A szerző, aki autógyártási ügyekben laikus, kíváncsian várta az utazást, amelyet az Újságíró Szövetség szervezett Budapestről Győrbe, mert utoljára 28 évvel ezelőtt járt egy nagy autógyárban, a BMW-nél, Bajorországban. Az akkor kulturális sokk volt, hiszen a robotizált, automatizált gyártási folyamatok, a patyolat tisztaságú csarnokok, a teljesen eltérő munkahelyi légkör és munkakultúra egy szép új világ távlatát vetítették előre. Nos, szabályos gyárlátogatásra jöttünk Győrbe, ahol vendéglátóink megmutatták, sikerült adaptálniuk a csúcstechnológiát…

Az Audi digitalizált változatban mutatja be azt, amit csaknem 30 éve még analóg és kezdő digitális verzióban lehetett látni a bajor Dingolfingben, a BMW-nél. Az egyik nagy meglepetés a térkihasználás, a 80-as évek egy vagy kétszintes szerelőszalagjait háromszintes raktár és szerelősorok váltották. Az „éppen időben”, a „just in time” már akkor is működött, de mostanra sokat finomodott, hiszen nem elég, hogy időben pontosan érkeznek az alkatrészek, az Audinál két perces ritmusban úgy szerelik be őket, hogy a beszállító már úgy válogatja össze a konténerekben előkészített darabokoat, hogy azok abban a sorrendben vannak, ahogy a futószalagon érkeznek a járművek. Megfelelő lámpa a megfelelő autóhoz a megfelelő időben és sorrendben.

A győri céget 1993-ban alapították, a Rába Magyar Vagon- és Gépgyár használaton kívüli, 100 000 négyzetméteres csarnokában indult meg a termelés. Az első lépcsőben ötszelepes, négyhengeres motorok gyártásával foglalkoztak, de 1997-től a hat- és nyolchengeres erőforrások gyártását is megkezdhették. Azóta az Audi négy-, öt-, hat-, nyolc- tíz- és tizenkét-hengeres motorjai megtalálhatóak az Audi, Volkswagen, Seat, Škoda, és Lamborghini és a Bentley márkák gépjárműveiben. A világon egyedül Magyarországon folyik az Audi TT Coupé és Roadster sportkocsik összeszerelése Győr és Ingolstadt közötti kooperációs gyártás keretében. 1994 augusztusában napi 500 motor gyártásával kezdtek, ez mostanra napi 8850 motorra növekedett. Jelenleg a 62 kW-os motortól a brutális teljesítményű 449 kW-os motorig gyártanak erőforrásokat a személyautókba.

A présüzem naponta 28 ezer karosszériaelemet készíthet, a hatalmas gépek a présutcában sorakoznak, az esetenként 3 kamion súlyú, 60 tonnás szerszámok szinte vibráció nélkül préselik a sárvédőket, egyéb elemeket. Automatizáltak a folyamatok, 160 ember felügyeli a folyamatos munkát a hatalmas csarnokban. A következő helyszín még nagyobb, több mint kétszer akkora, csaknem 60 ezer négyzetméteres a karosszériaüzem, ahol a robotok uralkodnak, hiszen a munka 85 százalékban automatizált és több mint 920 robot végzi, vagyis többen vannak, mint az ott dolgozó munkatársak. (800 ember)

A lakkozóban végzett munkát filmről láthattuk, hiszen a patikatisztaságú helyiségekbe védőruha nélkül nem mehet be senki. A munkát 85 százalékban itt is robotok és automaták végzik, így kerül a karosszériákra az emberi hajszál vastagságú lakkréteg.

A járműszereldébe is busszal jutottunk el, a hatalmas gyárterületen (csaknem 4 négyzetkilométer) a látogatók nem flangálhatnak és fotózni sem lehet. A számok itt is impozánsak, a 147 állomásból álló gyártósort a csaknem 1 kilométer hosszú csarnokban helyezték el. Itt már sokkal több az ember, 1600 munkatárs dolgozik a kocsik összeszerelésén és naponta 640 autó készülhet el… Szinte minden kontinensre exportálnak innen, hiszen a TT modelleket Győrből szállítják a világ minden tájára. Apropó, TT.

Véletlenek nincsenek, ugyanis a gyárlátogatás csaknem egybeesett azzal, hogy bemutatták az Audi TT harmadik generációját. A hivatalos bemutatás szerint ezt a modellt leginkább az érzelmeket ébresztő formavilág és a dinamikus menettulajdonság jellemzi. Az új Audi TT RS egy új fejlesztésű motorral mutatkozott be a pekingi autószalonon, és mint olvashatták, mind az új fejlesztésű öthengeres motort, mind az Audi TT RS-t az Audi Hungaria munkatársai gyártják Győrben. A modell sorozatgyártása még ebben az évben elindul az Audi győri telephelyén.

Valódi siker-sztori tehát, ami Győrött látható:
• Az Audi magyar cégének történetében tavaly először több mint kétmillió motor készült
• Több mint 160 000 jármű gördült le a gyártósorról
• A munkatársi létszám pedig 11 411 főre emelkedett

Nem írtam még a műszaki fejlesztésről, a szerszámgyárról, inkább azt tanácsolom minden olvasónak, hogy vegyék fel a kapcsolatot az Audi látogatóközpontjával és győződjenek meg személyesen arról, hogy milyen fantasztikus a világ legnagyobb motorgyára…

 LJ infovilag-vilagtudomany
Kommentárok : 0

Még senki sem kommentálta a cikket. Legyen Ön az első!



Szóljon hozzá Ön is!
Az Ön neve :
Kérem írja be a(z) 13+11 művelet eredményét ide :
Hozzászólása :